Aku, kau dan dia

Aku, kau dan dia

Monday 20 June 2011

Tips ajar anak kencing di toilet.

Best Blogger Tips
1. Cuba belikan penutup toilet yang kecil tu... aku cuba tp x berjaya pun, dia x nak pun guna.. katanya takut jatuh... kengkwn kata jgn beli pot.. nyusahkan je..

2. Adakan masa bersama si kecil tu.. sekurang-kurangnye seminggu..

3. Jangan pakaikan pampers padanya.

4. Kerapkan bertanya adakah dia nak kencing atau buang air besar seelok-eloknya setiap setengah jam.

5. Sentiasa beri peringatan padanya seperti.."Nana, nak kencing cakap ye..nak kencing mesti pergi toilet..."

6. Sentiasa bagi motivasi atau perangsang untuknye.. Give and take ..contohnye.. anak aku ni dia suka sangat gi sekolah, so perangsangnye ada lah sekolah..." Kalau nana nak gi sekolah nana kena pandai kencing toilet dulu...baru leh gi sekolah". Tapi pastikan janji anda itu di tunaikan ye..

7. Aku sentiasa ingatkan dia.." Nana, jangan kencing dalam pampers ye" kalau tido mlm pakai pampers.. so bila dia tak nak basahkan pampers, dia terpaksa bangun bila nak kencing...

8. "Nana, kalau nak kencing cakap ye, nanti basah katil, kita nak tido mana?" kalau tido siang x pakai pampers...

Begitulah aku mendidik anak aku kencing toilet... cubalah anda cuba lak.. mana tau jadi.. tapi ingat ye setiap orang berbeza caranya.. SELAMAT MENCUBA!!!

No comments:

Post a Comment