Aku, kau dan dia

Aku, kau dan dia

Thursday, 2 April 2015

KSSR MATEMATIK TAHUN 6

Best Blogger Tips
Alhamdulillah... hari ni tamat dah kursus DSKP KSSR Tahun 6. Sepanjang aku kursus, ada dua perasaan aku terhadap murid2 ku berbanding aku zaman kecil2 dahulu...
1) KESIAN
Kesian bebudak skrg... pelajaran mate aku masa kecik2 dulu tak la sesusah skrg... dulu aku enjoy je belajar mate. Sekarang punya pelajaran, topik tahun 6 sekarang, aku belajar masa tingkata 3... fuhhh...marvellous!!!

2) BERTUAH
Tetapi dalam kesian tu aku cakap gak... bertuahnya diaorg sekarang... kecik2 lagi dah belajar pelajarn sekolah menengah... dulu masa aku kat matrikulasi, terkial2 aku belajar mate ngan Geng-9 yang majority ambil add mate masa tingkatan 4 & 5. Sekolah aku takde subjek tu..jd x dapat la aku nak ambil add mate walau aku minat. Mungkin masa diaorg tgkt 5 nanti, diaorg akan belajar ilmu matematik yang aku belajar kat u dulu.

Ala...subjek Teknologi Maklumat & Komunikasi Tahun 5 pun aku belajar masa tahun pertama aku di UiTM...UiTM di hati ku...

Ini la Geng-9 yang banyak bantu aku dulu masa kat matrikulasi dan UiTM...sampai sekarang pun still berhubung

.

Berdiri dari kiri:- Asyha,aku, Eton, Afzan, Zaya
Atas buai dari kiri:- Zu, Ju
Depan dari kiri:- Yus , Sha

Diaorang la tempat aku menangis dan ketawa hahaha...banyak tul kenangan ngan diaorang...
4 orang dari kami jadi cikgu.. Alhamdulillah semua Berjaya dalam bidang masing2 walau agak nakal ketika matrikulasi dulu hihihi...

Ini je la coretan setelah tamat kursus... nanti bahan2 nya saya upload kemudian ye

Tuesday, 24 March 2015

Hari ke 4

Best Blogger Tips

Hari ni banyak tul kelas...nk mkn pun curi2...sekali cikgu normala buka bekas isi mangga jeruk...habis... kwn sorang lg cikgu maria menyedapkan lagi keadaan... kupas sebiji mangga muda fuhhh... lemak2 gitu..,habis...tp berserah je la.,jgn stress sgt..,

Breakfast
2 biji telur 3/4 masak

Lunch
Pasta chicken ball

Nama biar grand hahahha

Bahannya:
Bebola ayam (sesuka hati banyaknye)
Telur 2 bji ( dipukul)
Bawang kuning 1/4 biji
Timun jepun ( banyaknya ikut suka, potong halus2 memanjang)
Cheese 2 kpg

Caranya:
Panaskan oven dlm 10 minit suhu 180○c
Susun berbola dlm bks aluminium foil
Masukkan telur
Tabur bawang dan timun
Setelah oven panas, Masukkan dalam oven 15 minit
Letak cheese n masuk semula dalam oven 10 minit..siap...
hasilnya:


Dinner
dinner mlm ni lari sikit...anak nk mkn ayam msk kicap...
so mkn la ayam msk kicap tu...terlupa nak asingkan ayam goreng sebelum masuk dlm kicap
sayur kubis air je...

Monday, 23 March 2015

HARI KE 3

Best Blogger Tips
Alhamdulillah hari ni dah masuk hr ke 3... aku tekad x nak naik timbang sehgga hari Sabtu... bukan apa...aku rasa bila aku naik tmbg mula la diet mula lari....so NO TO TIMBANG hahahhaha

Hari ni aku msk kerja semula setelah semggu bercuti...x de la semggu sgt... 5 hr je sbnrnye... sbb selebihnya ada kelas tmbhan dan Mesyuarat Agong Pibg...yang sakit hatinye, beberapa kerat je yg dtg..sedih sungguh... dulu masa aku sklh kelas tmbhan sentiasa penuh murid...Ini la murid & ibu bapa skrg...x ambil berat terhdp pelajaran anak2... Dalam hati saya berharap agar KPM buat semula sistem murid yg x lulus thn 6 x yah naik sklh menengah hahahhaa...baru tahu...

Aku dah la ngajar kelas belakang... lagi sakit hati huhuhu... sakit hati kat bebdk sbb malas...aku explain mcm satu kelas dgr...bila buat latihan asyik tanya lepas tu n lepas tu...yg lg teruk...tggu jwpan time sesi perbincgan huhuhuhu...

Ni nak share menu hari ke 3

Breakfast
Telur dadar 2 biji + timun jepun

Lunch
Nasi lemak atkin..., mcm mana tu?

Bahan2 nasi:
Kobis bunga 100-200gm
Santan
Telur sebiji
Separuh bwg merah
Setgh cwn air

Caranya:
Didihkan air
Masukkan kobis bunga & bawang hgga air agak kurang
Masukkan santan kacau rata
Masukkan telur~untuk lbh pekat
Dah agak kering/ pekat padam api,,,

Bahan2 sambal:
Cili kering blend
Bawang merah blend
Cuka
Garam
Stevia
Ikan bilis

Caranya:
Tumis bwg merah
Setelah bawang garing, masukkan cili blend
Bila cili kering dah masak masukkan cuka, garam, stevia
Rasa...kalau dah sedap masukkan ikan bilis...

Sy punya sambal tu... sy blend je ikan bilisnye hihihihi
Hidangkan bersama timun atau telur atau ikan bilis..
Jemput makan semua..,,


Dinner
Ikan susu bakar
Sayur Pak Choy celur...
jirus minyak zaitun sikit dan
tabur bawang putih goreng sikit

Saturday, 21 March 2015

HARI KE DUA

Best Blogger Tips

Alhamdulillah....trn 0.5kg....Ya Allah kuatkan semangat ku untuk hari ini dah seterusnya...

Breakfast
3 biji telur 1/2 masak
Air suam

*Yang sebelum breakfast masih sama mcm smlm

Lunch
Adoi la...hubby ajak mkn kat luar...so aku pilih mkn KFC...
Kantoi diet aku hr ni..harap x effect sgt...

Dinner
Hubby n anak nk mkn cucur bawang.. alamak aku nk mkn apa?...
Makan cucur juga la...tp atkins la...

Sambil masak2 tercuri2 pulak mkn cucur bawang...huhuhu...diet oh diet...

Oh ye ni resepi cucur bawang stail atkins...

1/4 bawang kuning
100gm kubis
2 biji telur
1 biji cili

Gaul je n goreng mcm cucur juga...n hasilnye...

Friday, 20 March 2015

Aku dan Atkins

Best Blogger Tips

Aku join diet atkins bulan 8 2014.. tapi malangnya...selepas 10kg turun berat aku statik je... aku tahu...masalah utama metabolisma rendah...aku tak boleh 'pom pom' everyday...

Rasa sangat sedih bila tgk org lain trn dengan jayanya....

Hari ini 21hb Mac 2015 aku tekad untuk mula semula...dengan berat hari 82kg...
Adakah mimpi ku akan jadi kenyataan...mari kita tgk sama2...apa akan terjadi...

HARI 1

Sebelum breakfast
1 sudu minyak zaitun
1 sudu jus delima
1 sudu cuka epal
*semua kat atas aku minum dengan air suam....

BREAKFAST

Nasi Goreng Selery

Bahan-bahan:
Bunga kobis - sebyk yang anda mahu dan sagat halus
Batang seleri - 1 batang
Cili - 3 biji
Telur - sebiji
Bawang besar - 1/4 biji
Bawang putih - 2 ulas
Minyak untuk tumis
Sedikit garam
Sedikit lada sulah

Cara-cara:
1)Tumis bawang putih
2) Masukkan bawang besar & cili
3) Masukkan telur yang dah dipukul ringan
4) Bila telur separuh masuk masukkan kobis bunga yang telah disagat dan batang seleri yang telah dipotong serong...
5) Perasakan dengan garam & lada sulah
6) Hidangkan sama ada dengan bawang goreng atau ikan bilis atau telur goreng.., yummmy!!!! :P




LUNCH

Sup daging

DINNER

Ikan kerisi goreng & sayur bayam goreng

Tuesday, 27 May 2014

Mee Siput Goreng

Best Blogger Tips
Mee siput memang terkenal di Muar... biasa2 ia digoreng dalam minyak yang banyak dan di makan seperti maruku cicah dengan sambal tumis atau sambal kicap... tapi aku pun tak pernah try.. hahaha...baru ni gatal gi beli mee siput.. tapi tak tahu nak masak apa.. so aku goreng je la...

Tak kenal mee siput... ini bentuk nya...


Bahan2 nya: ( untuk 3 orang makan)
3 keeping mee siput
5 biji bawang merah ( ditumbuk)
2 sudu tomato paste
1 sudu cili kisar
2 keeping isi ayam di cincang
sedikit sayur (apa jenis sayur yang anda suka-selalunya kubis & sawi))
1/4 bawang besar
1/4 tomato buah
2 sudu kicap pekat
1 sudu tepung jagung dan bancuh dengan 1/2 cawan air
1/2 cawan air
3 sudu minyak untuk tumis
garam
serbuk perisa (jika perlu)
 
Caranya:
 
1. Rebus mee siput hingga mendidih- bila dah mendidih padam api segera takut ia meruap dan melimpah. Biarkan hingga lembut dan tapis.
 
2. Panaskan 3 sudu minyak untuk tumis.
3. Tumis bawang merah hingga naik bau.
4. Masukkan tomato paste hingga agak garing.
5. Masukkan cili kisar hingga agak garing
6. Masukkan ayam dan kacau hingga ayam masak
7. Masukkan air biarkan mendidih
8. Masukkan kicap pekat
9. Masukkan garam dan bahan perasa.
10. Masukkan sayur, bawang & tomato
11. Masukkan bancuhan tepung jagung.
12. Bila tepung jagung dah sebati dengan kuah yang asal , ia akan jadi warna yang asal. Masukkan mee dan gaul sebati.
 
Dah siap!!! Hidangkan...
 
 
 
SELAMAT MENCUBA!!

Friday, 16 May 2014

SELAMAT HARI GURU!!!

Best Blogger Tips


 

16 Mei tahun ini di K.L dimulakan dengan hujan yang lebat... Alhamdulillah rahmat ALLAH... hujan lebat di pagi Jumaat yang damai...

Bila sampai di sekolah murid-murid sambut dengan ucapan Selamat Hari Guru... Ada yang berkejar-kejar untuk bersalam dengan ku. (Memang biasa pun diaorg suka berkejar-kejar ke arah kereta ku untuk salam atau untuk offer diri bawa barang ku ).


Yang lagi bestnye, hp aku habis bateri... nasib baik digital camera selalu ada dlm beg, so guna la digital camera utk ambil gambar kenangan... lagi pun tak pa jurukamera ada kamera canggih...

Di SK Jalan Peel, seperti 2 tahun lalu, kami mulakan dengan bacaan Yassin beramai2 guru2& murid2. Bacaan perutusan dari KPM. http://www.moe.gov.my/v/tema-hari-guru

Tema tahun ni... GURU: PENCETUS KREATIVITI PENJANA INOVASI
Diikuti dengan bacaan doa dan  kemudian ucapan GPK 1 Puan Zunani Yahyah sebagai wakil guru besar Cikgu Md Fozi yang terpaksa hadir Majlis Hari Guru Peringkat Wilayah. Selepas ucapan macam biasa kami nyanyikan lagu wajib hari guru KAMI GURU MALAYSIA...

Program Junjungan kasih adalah program murid bersalam dengan guru dan memberi ucapan Selamat Hari Guru... bagi murid nak beri hadiah boleh beri ketika ini...Aku punya hadiah? Alhamdulillah banyak juga... Guru tersayang...ceh konon... actually aku pernah cakap pd murid2 yang aku ajar... Kejayaan kamu adalah hadiah paling berharga buat saya... Kalau nak bg juga hadiah, bagi pen merah ke marker ke..lagi berbaloi dari pelbagai hadiah perhiasan atau bunga...


Ini lah hadiah yang ku perolehi sampai tak muat meja... tahulah cikgunya suka makan coklat, bertimbun2 coklat...
 
Kad ini paling best..
 

Terima kasih semua anak murid ku...cikgu tetap sayang kamu selalu...

Selepas rehat, kami ada program tukar hadiah di mana setiap cikgu kena sediakan hadiah utk nama guru yang telah mereka cabut...
Alamak terlupa pulak nak ambil gambar masa ambil hadiah... actually ada pada jurukamera... tp lmbt la sikit dptnye...so tak payah la upload...

BKGKT (Badan Kebajikan Guru dan Kakitangan) pun ada bagi anugerah pada guru2.. aku dapat ANUGERAH GURU PALING BALIK LEWAT kikiki kelakar je ...

Selepas itu kami dimeriahkan dengan persembahan murid... paling best coral speaking...


Tamat sahaja persembahan murid, aktiviti guru2 pula... ini nak tunjukkan guru kreatif dan inovasi kikiki...dan ini lah hasilnye...



Pukul 12, murid2 dibenarkan balik, dan kami guru2 dihidangkan kek dari Yayasan Pelajaran Cheras dan kuih yang diberi oleh ibu bapa. Ci kgu Farina turut mengambil kesempatan ini membelanjakan (betul ke perkataan ni) kami ABC.. sayangnya pekara berlaku spontan, terlupa nak ambil gambar ABC yang melelh tu... slurp slurp...


Pada pukul 3 petang, kami ada Majlis Hari Guru di Hotel Corus Jalan Ampang... tak nafi memang sedap... berbaloi2...


 
Bila balik buka hp bertimbun2 wish dari rakan2 ucapan Selamat Hari Guru..
Masuk FB terjumpa pulak tema2 menarik yang mungkin boleh kami guna untuk sambut Hari Guru tahun depan2..Insyaallah...
 
Tema: Kembali ke zaman sekolah
 
Tema: Jika Aku Bukan Seorang Guru
 

Diksempatan ini, inginku mengucapkan selamat hari guru buat guru2 yang pernah mengajarku dari kecil hingga kini... terutama mak & ayah ku...Kini aku juga bergelar guru hasil didikan anda semua...LOVE UALL..