Aku, kau dan dia

Aku, kau dan dia

Tuesday 13 May 2014

Resepi Spaghetti Simple dan Mudah

Best Blogger Tips
Sorry ye gambarnye comot sikit...yang penting sedap.. bertambah2 kami dua beranak makan...
 
Bahan2nya :
1/2 peket Spagetti
minyak zaitun (kalau ade, kalau x de, guna minyak masak je)
1/2 sudu garam kasar
1/2 tin sos traditional prego (warna merah)
1sudu cili boh ( kalau suka pedas)
1/2 biji bawang kuning (potong dadu)
2 ulas bawang putih ( diketuk)
1 biji tomato (potong dadu)
6 biji mushroom(potong nipis2)
1 keping isi ayam ( terpulang banyak mana yang u all suka)
2 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
serbuk oregano (kalau x de pun, x pa)
serbuk Italian herb (kalau x de pun, x pa)
serbuk parmesan cheese
sedikit garam halus
serbuk lada hitam ( jangan hancur sgt-kat pasaraya ada jual)
 
Cara2nya:
1) Didihkan air dalam periuk sederhana bersama minyak masak/zaitun dan garam kasar.
2) Bila air dah mendidih, masukkan spagetthi...
Ramai yang tak tahu macam mana untuk menentukan tahap masak spagetthi...
Ketika saya di Pizza Hut dulu, ada pekerja Nepal ajar saya baling ke dinding atau syiling kalau spagetthi tu melekat maknanya dah masak hahahaha...
tapi kat rumah ni saya tak la aplikasi.. saya lebih suka ia rasa anjal.. tak terlalu lembik.. dan tak terlalu liat...
 
Sosnya:
1) Panaskan minyak zaitun/masak
2)Tumis bawang putih hingga naik bau
3) Masukkan bawang hingga kekuningan
4) Masukkan ayam hingga masak
5) Masukkan cili boh
6) Masukkan sos prego hingga mendidih dan sebati dengan minyak
7) Masukkan sos cili dan sos tomato
8) Masukkan mushroom dan tomato
9) Masukkan serbuk oregano, Italian herbs, lada hitam dan garam
10) SIAP!!!
 
* Jika anda suka gaul sekali spagetthi dan sos nya, masukkan parmesan cheese terus, kalau tak hidangkan bersama. Saya biasa gaulkan je.. lagi sedap sbb dah sebati...
 

No comments:

Post a Comment